Notícies

Creada l’any 1990, l’OSSC ha realitzat més de 500 concerts
Aquest 2010 fa 200 anys que va néixer Fryderik Chopin. Una pila d’activitats s’han programat arreu del món amb motiu del bicentenari del brillant compositor i pianista polonès. L’Orquestra Simfònica Sant Cugat se suma a aquesta celebració amb la interpretació, el proper dia de Sant Jordi, al Teatre-Auditori Sant Cugat, del concert per a piano i orquestra número 1 de Chopin. És una de les principals obres de Chopin, que va compondre gairebé exclusivament per a piano (un segon concert per piano i orquestra, sonates, estudis, scherzos, balades, preludis, impromptus, nocturns, valsos…). A la interpretació del concert per a piano i orquestra número 1 de Chopin hi participarà el prestigiós pianista català Daniel Ligorio (Martorell, 1975), que ha col·laborat en altres ocasions amb l’Orquestra Simfònica Sant Cugat. El concert serà dirigit per Josep Ferré.

Al repertori del Concert de Sant Jordi de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat s’inclou cada any alguna peça d’un autor català. Enguany l’Orquestra tocarà “Glossa de l’emigrant”, opus 105, de Salvador Brotons. Es tracta d’“una obra d’exaltació nacionalista”, en paraules del mateix compositor, que inclou melodies de cançons conegudes (“L’Emigrant”, “El cant de la senyera” i “Els segadors”).

L’Orquestra Simfònica Sant Cugat i el pianista Daniel Ligorio oferiran aquest mateix concert el 2 de maig, amb motiu de la Festa major del Roser de Maig, al Teatre Ateneu de Cerdanyola del Vallès.




Daniel Ligorio




El pianista Daniel Ligorio va néixer a Martorell l’any 1975. Ha col·laborat amb el Quartet Brodsky, el Quartet de la Gewandhaus de Leipzig, el Quartet de Praga, el Quartet Pezze, i ha estat dirigit per mestres com Marcello Biotti, Robert King, Josep Pons, Franz-Paul Decker..., al costat d’orquestres com les Simfòniques de RTVE, Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, Orquesta de Castilla y León, Orquesta Sinfónica de la Región de Murcia, Real Filharmonia de Galicia, Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Simfònica de Sant Cugat, Simfònica del Vallès, Ciudad de Granada, Pablo Sarasate de Pamplona i Simfònica de les Illes Balears, entre d’altres.

Els seus premis com a pianista i diferents grups de cambra, entre els quals el LOM Piano Trio (format pel pianista Daniel Ligorio, pel violinista Joan Orpella i pel violoncel·lista José Mor), li han obert les portes a importants gires de concerts tant a Europa com a Amèrica, entre les quals destaquen, a nivell estatal, el concurs nacional de Joventuts Musicals d’Espanya, el concurs Infanta Cristina, i el de la Fundació Yamaha, i a nivell internacional el “Kendall Taylor Beethoven Piano Prize”, el “Quilter Piano Competition”, el “Hopkinson Gold Medal & Sydney & Peggy Shimmin Piano Prize”, i també l’“International Tournement Competition” amb el LOM Piano Trio.

Ha enregistrat fragments pianístics de la seva pel·lícula “The food of love”, de Ventura Pons, i ha participat com a actor, en el paper de Mendelssohn, a la pel·lícula “Die Stille vor Bach”, de Pere Portabella.

Daniel Ligorio ha participat en l’enregistrament del concert per a piano i orquestra del mestre Joaquín Rodrigo per al segell Naxos, l’estrena internacional amb motiu del cinquanta aniversari de Joventuts Musicals d’Espanya del concert per a dos pianos i orquestra “Juventus” d’Antón García Abril, i l’enregistrament de la integral per a piano de Manuel de Falla i la integral dels trios de Joaquín Turina per a piano, violí i violoncel.




Salvador Brotons




El director i compositor Salvador Brotons va néixer a Barcelona el 1959. Ha escrit més de 100 obres majoritàriament orquestrals i de cambra, i ha guanyat més de quinze premis de composició, entre ells el Premio Orquesta Nacional de España (1977) per les seves Quatre peces per a cordes i el Premi Reina Sofia de Composició (1991) per la seva obra Virtus. Un bon nombre de les seves obres han estat editades i també enregistrades en diversos CDs tant a Europa com als EUA amb segells com EMI, Auvidis, Albany Records, Claves, RNE, Harmonia Mundi, etc. Actualment compagina la composició d’encàrrecs d’obres de tot gènere amb una intensa agenda com a director d'orquestra. És director titular de la Banda Municipal de Barcelona i de l’Orquestra Simfònica de Balears Ciutat de Palma.
Les composicions d’Igor Stravinsky (1882-1971) són d’una gran riquesa -contenen un munt d’estils: impressionisme, neoclassicisme, dodecatonisme, influència del jazz...- i extraordinàriament difícils de tocar. L’Orquestra Simfònica Sant Cugat s’ha llançat a assajar una de les principals obres del compositor rus, “Petrushka” (música de ballet), per tal de tocar-la l’any del seu vintè aniversari.

“Petrushka” és un dels tres grans ballets que va compondre Stravinsky (els altres dos són “L’ocell de foc” i “La consagració de la primavera). De “Petrushka” cal destacar una orquestració colorista, influència de l’impressionisme francès i de Rimskij-Korsakov, mestre de Stravinsky.

“Petrushka” serà interpretada el proper 19 de març al Teatre-Auditori Sant Cugat sota la batuta de Josep Ferré. Hi participarà també la Jove Orquestra Simfònica del Baix Llobregat.

En aquest mateix concert, l’Orquestra Simfònica Sant Cugat oferirà diverses peces d’autors contemporanis de Stravinsky: “Sentimental Sarabande” (Simple Symphony), de Benjamin Britten (1913-1976), “La tragenda” de “Le Villi”, de Giacomo Puccini (1858-1924), “Fanfàrria per a l’home corrent”, d’Aaron Copland (1900-1990) i “Hoe Down”, de “Rodeo”, també de Copland-, i una de W.A. Mozart (1756-1791) –compositor que Stravinsky admirava molt-, “Serenade Kv 361” en Si bemoll (per a instruments de vent).

D’altra part, el 21 de març l’Orquestra Simfònica Sant Cugat i la Jove Orquestra Simfònica del Baix Llobregat oferiran “Petrushka” al Teatre Joventut de L’Hospitalet.
La Biblioteca del Mil·lenari de Sant Cugat (Avinguda del Pla del Vinyet, 40, Sant Cugat del Vallès, www.biblioteca.santcugat.cat) acull, del 5 al 18 de març, l’exposició “20 anys d’història de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat”, que mostra, amb imatges i textos, la intensa trajectòria de dues dècades d’aquesta formació musical. L’exposició ha estat comissariada i dissenyada per Violeta Ferré. Bona part de les imatges són dels fotògrafs Mané Espinosa i Joan Llamas. El visitant hi troba la relació dels més de 500 concerts realitzats i els 37 “Diaris del concert” que l’Orquestra ha editat fins avui.

Després d’estar a la Biblioteca del Mil·lenari, la mostra tindrà caràcter itinerant. Es podrà veure, entre d’altres espais, al vestíbul del Teatre-Auditori Sant Cugat els dies de concert de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat.
El curs d’alta direcció d’ESADE (Escola Superior d’Administració i Direcció d’Empreses) ha incorporat enguany el tema de l’organització d’una orquestra simfònica. El passat mes de desembre el director de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, Josep Ferré, va explicar als integrants del curs d’alta direcció d’ESADE com funciona una orquestra simfònica, a partir de la seva experiència de 20 anys al capdavant de la formació simfònica santcugatenca. Ferré va pronunciar la conferència titulada “L’Orquestra simfònica, un treball d’equip”, que va anar acompanyada de la projecció de diversos elements àudio-visuals i va originar força qüestions entre els assistents, bona part dels quals van assistir també a un assaig de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat.

Algunes de les idees que Josep Ferré va exposar les sintetitzem tot seguit: “En una orquestra simfònica es visualitza molt bé el treball en equip. A l’assaig descobrim quin, de tots els elements que intervenen en l’execució d’una peça, correspon a cada músic: melodia, acompanyament rítmic, fons harmònic, etc.”; d’altra part, “l’actitud del músic d’orquestra és molt generosa perquè supedita la seva interpretació a l’objectiu del grup”; quant a l’organització del temps, “cal preparar molt bé cada assaig per tal de no fer perdre temps als músics i aconseguir que cada dia l’orquestra faci un petit pas endavant”; pel que fa a la selecció de personal, per la qual es van interessar els assistents a l’acte, Ferré va explicar que “quan cal cobrir una plaça, els qui toquen el mateix instrument són els qui proposen la persona que la pot cobrir; naturalment, volen estar al costat d’algú que toqui molt bé, i que sigui bon company”.

Després de la bona acollida d’aquesta sessió informativa, l’Orquestra Simfònica Sant Cugat s’està plantejant la possibilitat d’oferir a diferents col·lectius assistir a alguns assajos per tal de viure de ben a prop l’experiència i l’emoció de la preparació d’un concert.
El tradicional concert de valsos i danses que l’Orquestra Simfònica Sant Cugat ofereix pels volts de Nadal incorpora aquest any al repertori la “Rapsòdia de Nadal”, del popular compositor català Albert Guinovart. Aquesta obra inclou algunes de les més populars melodies del Nadal: “Les dotze van tocant”, “El desembre congelat”, “El noi de la mare” i “Fum, fum, fum”. Albert Guinovart és un músic integral: pianista de música clàssica i compositor de musicals d’èxit (“Mar i cel”, “Flor de nit”) i bandes sonores per a televisió (“Nissaga de poder”, “El cor de la ciutat”) i cinema (“El llarg hivern”, Premi Nacional de Música), de simfonies, música coral, de cambra i orquestracions diverses.

La majoria de les peces que interpretarà l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, dirigida per Josep Ferré, són de Johann Strauss júnior (Viena, 1825-1899), director d’orquestra i músic austríac que va continuar la línia compositiva del seu pare, Johann Strauss, creador del vals. A més, l’Orquestra també interpretarà un vals d’Eduard Strauss (1835-1916) (“Augensprache”; “El llenguatge dels ulls”), un de Joseph Strauss (1827-1870) (“Música de les esferes”) i el cinquè moviment (“Tempo di Polacca”) de la simfonia número 3, “La Polonesa” , de Piotr Ílitx Txaikovski (1840-1893).

Com és habitual en aquest concert, els músics de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat oferiran algunes bromes a la segona part, cosa que posarà de manifest que la música anomenada clàssica i l’humor no són incompatibles.

El concert tindrà lloc els dies 29 i 30 de desembre al Teatre-Auditori Sant Cugat. A més, també es realitzarà al Teatre Joventut de L’Hospitalet de Llobregat (18 de desembre), al Teatre Zorrilla de Badalona (20 de desemnbre), al Teatre Atrium de Viladecans (27 de desembre), al Poliesportiu de Lliçà d’Amunt (1 de gener), a l’Sport Hotel Village (Soldeu, Andorra) (2 de gener), al Teatre Municipal Cooperativa de Barberà del Vallès (3 de gener), al Teatre Fortuny de Reus (4 de gener) i al Teatre Kursaal de Manresa (10 de gener).
Una obertura, un concert amb solistes i una simfonia. Aquests són els tres ingredients habituals dels concerts de música clàssica dels grans auditoris del món. L’Orquestra Simfònica Sant Cugat els ha escollit per al concert que oferirà el proper 20 de novembre al Teatre-Auditori Sant Cugat. Hi participaran els flautistes Vincent Lucas, solista de l’Orquestra de París, i Patrícia de No, una de les intèrprets catalanes de més projecció internacional, que ja ha col·laborat en altres ocasions amb l’Orquestra Simfònica de Sant Cugat, ciutat d’on és originària (L’any 2007 Patrícia de No va interpretar, amb la formació musical santcugatenca, el concert número 2 per a flauta i orquestra de François Devienne). Dirigits per Josep Ferré, tots dos flautistes interpretaran el concert per a dues flautes i orquestra en Re Menor dels austríacs Franz Doppler (1821-1883) i Karl Doppler (1825-1900). “Franz i Karl Doppler exploren en aquesta partitura totes les possibilitats tímbriques de l’instrument; es nota que eren flautistes”, explica Josep Ferré.

A més, l’Orquestra Simfònica Sant Cugat tocarà dues obres d’entre les més aplaudides del repertori universal, també de caràcter romàntic: l’obertura d’”Egmont”, del celebrat compositor alemany Ludwig van Beethoven (1770-1827), que va ser composta per a una representació del drama de Goethe l’any 1810, i la simfonia número 2 en Re Major, del també alemany, i no menys aclamat, Johannes Brahms (1833-1897), composta l’any 1877.

Concert i classe magistral de Vincent Lucas

Amb motiu de la seva estada Catalunya, el flautista Vincent Lucas oferirà una classe magistral el proper 17 de novembre de les 15:00 h a les 20:00 h al Conservatori Municipal de Música Victòria dels Àngels de Sant Cugat, i un concert de flauta, amb acompanyament de piano, a l’Aula Magna del mateix Conservatori, el 18 de novembre a les 21 h. Totes dues activitats estan especialment adreçades als estudiants de flauta.
Els Solistes de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, dirigits per Josep Ferré, i els actors Emma Vilarasau i Joan Berlanga protagonitzen l’espectacle “Les quatre estacions de l’amor segons William Shakespeare” el proper 4 de juliol a les 22:00 hores a la plaça de Sant Pere Sallavinera, en el marc de la proposta musical de les Nits Culturals que, des del 1993, se celebra en aquest municipi de l’Anoia.

Es tracta d’un concert teatralitzat per a dos actors i orquestra, amb textos de William Shakespeare -que tenen com a fil conductor l’amor a les quatre estacions de la vida (primavera, estiu, tardor i hivern)- i música de Ferenc Farkas, Sergei Prokofiev, Ralph Vaughan-Williams, P.I. Txaikovski, Benjamin Britten i William Walton. Hi participen també Dolors Vilarasau (direcció escènica) i Josep Maria Jaumà (versions dels textos).

L’espectacle anirà precedit de la interpretació, per part dels Solistes de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, de les següents obres: divertimento número 4 en fa major per a corda de W. A. Mozart (1756-1791) i concert en re menor per a flauta i orquestra de Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788), amb la col·laboració de Patrícia de No (flauta travessera).

Patrícia de No

Neix a Sant Cugat del Vallès. Formada a l’Escola Francesa de Flauta, ha estudiat amb mestres com Claudi Arimany, Raymond Guiot, Alain Marion, Shigeroni Kudo i Maxence Larrieu a Barcelona, Ginebra i París. Ha estat guardonada en diferents concursos tant nacionals com internacionals, amb formacions de cambra i com a solista, a Espanya, Alemanya i Dinamarca. Ha actuat com a solista amb l’Orquestra de Silèsia (Polònia), l’Orquestra dels Virtuosos de Praga, l’Orquestra Simfònica de Sant Cugat i l’Orquestra Simfònica del Vallès, entre d’altres. Ha ofert diversos recitals i concerts de cambra com a solista arreu d’Espanya, França i els EUA. El 2003 esdevé flauta principal a l’Orchestra del Teatro dell’Arena de Verona (Itàlia) per actuar amb aquesta al llarg de tota la Stagione Lirica Veronese. Actualment col·labora amb l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu de Barcelona, l’Orquesta Filarmónica de Gran Canaria, l’Orquesta Sinfónica de Tenerife i és solista a l’Orquesta de Cámara de España. Alterna la seva activitat professional i concertística amb la pedagògica.
El proper 5 de juliol a les 19:00 hores tindrà lloc al Teatre-Auditori Sant Cugat el concert “Sopranos. Memorial Anna Maria Gil a favor de la lluita contra la leucèmia”. Anna Maria Gil Albiol (1948-2008) va ser sòcia fundadora de l’Associació Orquestra Sant Cugat i sots-presidenta d’aquesta associació. Els beneficis del concert seran destinats a la Fundació Internacional Josep Carreras per a la lluita contra la leucèmia. Hi actuaran les sopranos Alba Rosa Forasté (soprano), Carol Garcia (mezzosoprano), Diana Tugui (Romania, soprano), Francesca Roig (mezzosoprano), Mariona Benet (soprano), Maribel Ortega (soprano) i Yasuko Sato ( Japó, soprano), les quals interpretaran diverses àries, cançons i obres compostes a propòsit per aquest concert. També hi participaran les corals Polifònica de Vilafranca i Camerata Coral Sant Cugat –de la qual va ser membre Anna Maria Gil- i l’orquestra I Dilettanti, dirigida per Daniel Antolí. A més, hi col·laborarà el pianista Manel Ruiz i el cor infantil de l’Escola Nabí de Vallvidrera.
El director titular de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, Josep Ferré, ha estat convidat per dirigir l’orquestra simfònica de la ciutat nord-americana de Vancouver (Washington) “Clark College Orchestra”. El concert tindrà lloc el proper 7 juny. El repertori serà principalment de música catalana: “Sardana camperola”, d’Eduard Toldrà (1895-1962), “Impressions camperoles”, de Joaquim Serra (1907-1957), “Dansa del foc”, de Manuel de Falla (1876 – 1946) i “Milenarium”, de Joan Albert Amargós (1950), entre d’altres peces. A més, la “Clark College Orchestra”, dirigida pel mestre Ferré, interpretarà el Concert per a piano i orquestra de Domenico Bartolucci (1918-), amb de l’italià Antonio Di Cristofano com a pianista solista. Ferré també pronunciarà una conferència sobre la música catalana i la seva experiència al llarg de vint anys al capdavant de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat.
El municipi de Cornellà del Llobregat organitza cada any, pels volts de Sant Jordi, la “Jordiada”, un seguit d’actes culturals -concerts, representacions teatrals, castellers, sardanes, danses populars, havaneres, diables, etc.- que tenen lloc en diferents espais de la ciutat. A la “Jordiada” d’enguany hi participa l’Orquestra Simfònica Sant Cugat amb un concert que se celebrarà el 26 d’abril a l’Auditori de Cornellà.

La formació musical santcugatenca interpretarà, sota la batuta de Josep Ferré, diverses peces de compositors catalans: “Scherzo” de Joan Lamote de Grignon (1872-1949), “Camperola”, d’Eduard Toldrà (1895-1962), la suite popular “Catalonia”, d’Isaac Albéniz (1860-1909) i “Impressions camperoles” de Joaquim Serra (1907-1957). També interpretarà l’obertura de l’òpera “Armida”, de Franz Joseph Haydn (1732-1809), “Dansa xinesa”, “Trépak” i “Els Mirlitons” d’”El Trencanous” de P. I. Txaikovski (1840-1893), “L’aprenent de bruixot”, de Paul Dukas (1865-1935), “Perpetuum mobile”, de Johann Strauss (1825-1899) i “Dansa del foc” (d’“El amor Brujo”) de Manuel de Falla (1876-1946). El concert es clourà a ritme de jazz: “Jazz legato”, de Leroy Anderson (1908-1975) i una selecció de “Cats”, d’ Andrew Lloyd Webber (1948-).
Segueix-nos