TASTETS D' HISTÒRIA

Setembre 2020
L' any 1991 neix l' Associació Orquestra Sant Cugat.
La Flora Puntós ens explica com va anar i els esforços didàctics que es feien per fer arribar la música a tothom.

L'Orquestra de Cambra Sant Cugat (a l'inici la formació no era simfònica) va realitzar el seu primer concert el 30 de juny de 1990 i fins al següent concert, el gener de 1991, van succeir moltes coses. Teníem iniciada la part artística amb els músics i les primeres partitures. Teníem la base social amb seguidors i simpatitzants. Ara ens faltava saber gestionar la part d'administració i de producció. Vàrem anar a veure un advocat i li vàrem explicar el que teníem i ens van aconsellar fer una associació.

La tardor i l’hivern de l'any 1990 va ser molt activa. Mentre escrivíem els estatuts del que seria l' Associació Orquestra Sant Cugat, confeccionàvem dossiers (a màquina d'escriure elèctrica!) per futurs concerts. L'èxit més important va ser poder tancar un concert al Palau de la Música Catalana pel mes d'octubre de l'any següent. L'Associació Amics de Mozart ens va encarregar l'òpera "La Clemenza di Tito" KV621 en versió concert per commemorar l'any Mozart, ja que el 1991 faria 200 anys de la mort del compositor.

El 12 de gener de 1991 es va constituir l’Associació Orquestra Sant Cugat amb vint-i-quatre socis fundadors: Flora Puntos i Cabero, Anna Maria Gil (†2008), Josep Maria Ferré i Bofarull (†2019), Francesc Puntos i Amorós (†2020), Josep Ferré i Rovira, Montserrat Cabero i Vernedas (†1994), Rosa Rovira i Mateu, Joan Carles Alayo i Manubens, Lluís Hosta i Privat, Mariona Benet i Pugès, Domènec Miquel i Serra, Eulàlia Morral i Romeu, Joan Tortosa i Saperas, Elena Bosch i Castellví, Joan Llamas i García (†2007), Vicenç Oteros Poyato, Francesc Puntos i Cabero, Alícia Calmell i Ibañez, Pastora Martos (Pilar Llorens i Souto) (†1999), Marta Puntos i Cabero, Gareth York, Lluís Puig i Tumeu (†2003), Ferran Martí i Teixidó, i Pilar Roig i Parassols (†1999).

Al cap d'una setmana, el 19 de gener de 1991 l'Orquestra de Cambra Sant Cugat participava en el "Concert Extraordinari de Cap d'Any" al Reial Monestir de Sant Cugat del Vallès, juntament amb la Coral Sant Cugat del C.M.S.C. La primera part del concert el va iniciar la Coral Sant Cugat que va cantar "Oh, Jesuset dolç" de J.S. Bach, "Huahuanaca", popular nadalenca de Bolívia, "Cançó dels tres reis" de J. Alcaraz i set nadalenques populars de M. Oltra. La Rosa Maria Campmany va ser la soprano solista i la Mònica Pons va ser la pianista solista. La direcció va anar a càrrec d'en Xavier Torns, director de la coral.

A continuació l'Orquestra de Cambra Sant Cugat va interpretar les obres següents: Obertura de "La Flauta Màgica", l'Allegro d' "Eine Kleine Nachtmusik" in G i la Marxa de "Les Noces de Fígaro" de W.A. Mozart. La segona part va iniciar-se amb el Concert per a oboè, violí i orquestra BMW 1060 de J.S. Bach amb Pere Bardagí, violí solista i Philippe Vallet, oboè solista. A continuació, la Coral Sant Cugat i l'Orquestra de Cambra Sant Cugat varen interpretar conjuntament el Magnificat llatí SWV 468 de H. Schütz. Els solistes varen ser Núria Serraïma (soprano), Regina de Andrés (contralt), Daniel Muñoz (tenor), Miquel Marín (baix). La direcció va anar a càrrec d'en Josep Ferré.

A més del programa de mà, a l’entrada del concert es va lliurar un full a tots els assistents, on hi havia la disposició i dibuix dels instruments que formaven part de l’orquestra en aquell concert. Al darrere hi havia l’explicació del que significa la paraula orquestra i també hi havia la classificació dels instruments musicals segons les seves famílies.

Amb aquest concert, l’entitat posava el seu gra de sorra per iniciar l’objectiu que la música no fos per a una minoria entesa sinó que estigués a l’abast de tothom.
TASTET HISTORIA 05 0920

Flora Puntós i Cabero