Notes de premsa

Creada l’any 1990, l’OSSC ha realitzat més de 500 concerts
L'Orquestra Simfònica Sant Cugat ofereix des de fa anys per les festes de Nadal un concert de valsos i danses. Es tracta d'un concert "seriós", però a mesura que avança, els músics van animant-se i realitzen un munt de bromes, que fan passar una molt bona estona al públic.

Aquest any l'Orquestra ofereix dos concerts en dies consecutius, dimarts 28 i dimecres 29 de desembre, a les 21:00 hores, al Teatre-Auditori Sant Cugat. El mateix concert s'interpreta anteriorment, concretament el proper 19 de desembre, en dos escenaris: al mateix Teatre-Auditori, adreçat a la gent gran de Sant Cugat (a les 12:00 hores), i al Teatre Zorrilla de Badalona (a les 19:00 hores).

La majoria dels valsos que interpretarà l'Orquestra Simfònica Sant Cugat, dirigida pel seu director titular, Josep Ferré, són de Johann Strauss júnior (Viena, 1825-1899), que va continuar la línia compositiva del seu pare, Johann Strauss, creador del vals.

No hi faltaran les nadales, concretament la suite composta per Salvador Brotons, que inclou "El vint-i-cinc de desembre", "El petit vailet", "El noi de la mare", "El desembre congelat", "Sant Josep i la mare de Déu", "A Betlem me'n vull anar", "L'Àngel i els pastors" i "El cant dels ocells".
"El Pessebre" és una obra musical que ha estat força interpreta arreu del món i, en canvi, no pas gaire a casa nostra. Se'n valora especialment la seva partitura i el missatge de crida a la pau i a la fraternitat entre els pobles que conté. Va ser escrita per Pau Casals a Prada de Conflent entre els anys 1943 i 1945, i el text és de Joan Alavedra.

Amb motiu del cinquantè aniversari de l'estrena a Acapulco (Mèxic) d'aquest oratori, serà interpretat aquest divendres 17 de desembre al Teatre Municipal Àngel Guimerà del Vendrell. Hi intervindran l'Orquestra Simfònica Sant Cugat, dirigida per Josep Ferré, Rosa Mateu (soprano), Xerach Alonso (soprano), Claudia Schneider (contralt), Joan Ribalta (tenor), Toni Marsol (baríton), Josep Pieres (baix) i el cor de la FCEC, format per la Capella de Santa Maria de Ripoll, el Cor Aulos de Sant Cugat del Vallès, la Coral Ginesta de Badia del Vallès, la Coral Sant Cugat del Club Muntanyenc de Sant Cugat del Vallès, la Coral Xalesta de l'Hospitalet de Llobregat, l'Orfeó de Sants de Barcelona, l'Orfeó Gracienc de Barcelona i cantaires de diferents cors de la FCEC.

El mateix concert tindrà lloc el 18 de desembre al Teatre de La Llotja de Lleida i el 22 de desembre a la Catedral del Sant Esperit de Terrassa.

El concert és organitzat per la Federació Catalana d'Entitats Corals (FCEC), la Fundació Pau Casals i la Federació Catalana de Pessebristes.
"Un Rèquiem alemany", de Johannes Brahms, ha estat la magna obra escollida per l'Orquestra Simfònica Sant Cugat per al concert de celebració del seu vintè aniversari, que tindrà lloc al Teatre-Auditori Sant Cugat el proper 29 d'octubre. Estrenada el Divendres Sant de 1868 a la catedral de Bremen -dirigida pel mateix Brahms- i interpretada posteriorment amb èxit a diversos països d'Europa -Suïssa, Anglaterra, França, Rússia...-, "Un Rèquiem alemany" és sens dubte una de les obres cabdals de la història de la música. Es tracta d'un rèquiem amb una litúrgia pròpia creada per Brahms, que no té res a veure amb l'habitual missa de difunts de l'Església catòlica. Escrita després de la mort de la mare de Brahms i del seu amic Robert Schumann, és un homenatge a tots aquells que ens han precedit i que ja no són entre nosaltres. Participaran al concert dos prestigiosos solistes -la soprano Marta Mathéu i el baríton Toni Marsol-, la Coral Càrmina -fundada l'any 1972 i actualment dirigida per Gorka Sierra- i el Cor Aulos -creat el 1994 a Sant Cugat i dirigit des dels seus inicis per Jordi Piccorelli-.

A la segona part del concert tindrà lloc l'acte de celebració del 20è aniversari de l'Orquestra Simfònica Sant Cugat. Hi haurà algunes sorpreses.
L’Orquestra Simfònica Sant Cugat interpretarà la propera tardor “El llac dels cignes”, de P. I. Txaikovski. Es tracta d’un ballet amb quatre actes que representarà Corella Ballet Castilla y León.

“El llac dels cignes” és un dels ballets més coneguts i representats de la història. La primera representació va tenir lloc l’any 1877 al Teatre Bolshoi de Moscou, amb coreografia de Julius Reisinger. El 1895 es va presentar al Teatre Mariinsky de Sant Petersburg amb una nova coreografia feta per Marius Petipa i Leiv Ivanov, que va obtenir un gran èxit. Aquesta versió, revisada per Ángel Corella, és la que es presentarà al Teatre-Auditori Sant Cugat els dies 1, 2 i 3 d’octubre. L’escenografia està sent realitzada al mateix Teatre-Auditori, al Taller d’Escenografia Sant Cugat, sota les ordres de Benjamin Tyrrell.

És la primera vegada en vint anys que una companyia espanyola afronta el repte de posar en escena aquest ballet mític en el repertori clàssic.

El concert forma part de la programació especial de concerts amb motiu del 20 aniversari de l’Orquestra, que s’escau enguany.
Josep Ferré, director titular de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, ha estat convidat a dirigir, a principis del proper mes d’agost, l’orquestra simfònica de Grosseto (“Orchestra Sinfonica Città di Grosseto”). Aquesta formació musical italiana oferirà, sota la batuta de Ferré, un concert a la mateixa ciutat de Grosseto el dia 2 d’agost i un altra a la ciutat de Monterotondo el dia 3 d’agost.

L’Orquestra Simfònica de Grosseto (www.orchestragrosseto.it) va ser fundada l’any 1994. Des d’aleshores ha realitzat nombrosos concerts, no només a Itàlia sinó també a diversos països europeus. Aquest mateix any 2010 ha actuat a la prestigiosa sala Musikverein de Viena, coneguda sobretot perquè s’hi celebra el tradicional concert de Cap d’Any que és retransmès arreu del món. Com no podia ser d’altra manera, en el seu extens repertori hi té un lloc preferent l’òpera italiana. Així, ha interpretat òperes de Vincenzo Bellini, Gaetano Donizetti, Pietro Mascagni, Giacomo Puccini, Gioacchino Rossini i Giuseppe Verdi, entre moltes altres. L’Orquestra Simfònica de Grosseto té característiques força similars a l’Orquestra Simfònica Sant Cugat: és ambaixadora d’una ciutat que té pràcticament la mateixa població que Sant Cugat.

El programa que oferirà l’Orquestra Simfònica de Grosseto, sota la batuta de Josep Ferré, és el següent: “Sardana camperola”, d’Eduard Toldrà, “Puigsoliu”, de Joaquim Serra, “Concierto de Aranjuez”, de Joaquín Rodrigo, l’obertura de “La verbena de la Paloma”, de Tomás Bretón, “Interludio” i “Foxtrot”, de “La del manojo de rosas”, de Pablo Sorozábal, i “Danza del fuego” d’“El amor brujo”, de Manuel de Falla. Hi participarà Fabio Montomoli (guitarra).
Aquest 2010 fa 200 anys que va néixer Fryderik Chopin. Una pila d’activitats s’han programat arreu del món amb motiu del bicentenari del brillant compositor i pianista polonès. L’Orquestra Simfònica Sant Cugat se suma a aquesta celebració amb la interpretació, el proper dia de Sant Jordi, al Teatre-Auditori Sant Cugat, del concert per a piano i orquestra número 1 de Chopin. És una de les principals obres de Chopin, que va compondre gairebé exclusivament per a piano (un segon concert per piano i orquestra, sonates, estudis, scherzos, balades, preludis, impromptus, nocturns, valsos…). A la interpretació del concert per a piano i orquestra número 1 de Chopin hi participarà el prestigiós pianista català Daniel Ligorio (Martorell, 1975), que ha col·laborat en altres ocasions amb l’Orquestra Simfònica Sant Cugat. El concert serà dirigit per Josep Ferré.

Al repertori del Concert de Sant Jordi de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat s’inclou cada any alguna peça d’un autor català. Enguany l’Orquestra tocarà “Glossa de l’emigrant”, opus 105, de Salvador Brotons. Es tracta d’“una obra d’exaltació nacionalista”, en paraules del mateix compositor, que inclou melodies de cançons conegudes (“L’Emigrant”, “El cant de la senyera” i “Els segadors”).

L’Orquestra Simfònica Sant Cugat i el pianista Daniel Ligorio oferiran aquest mateix concert el 2 de maig, amb motiu de la Festa major del Roser de Maig, al Teatre Ateneu de Cerdanyola del Vallès.




Daniel Ligorio




El pianista Daniel Ligorio va néixer a Martorell l’any 1975. Ha col·laborat amb el Quartet Brodsky, el Quartet de la Gewandhaus de Leipzig, el Quartet de Praga, el Quartet Pezze, i ha estat dirigit per mestres com Marcello Biotti, Robert King, Josep Pons, Franz-Paul Decker..., al costat d’orquestres com les Simfòniques de RTVE, Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, Orquesta de Castilla y León, Orquesta Sinfónica de la Región de Murcia, Real Filharmonia de Galicia, Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Simfònica de Sant Cugat, Simfònica del Vallès, Ciudad de Granada, Pablo Sarasate de Pamplona i Simfònica de les Illes Balears, entre d’altres.

Els seus premis com a pianista i diferents grups de cambra, entre els quals el LOM Piano Trio (format pel pianista Daniel Ligorio, pel violinista Joan Orpella i pel violoncel·lista José Mor), li han obert les portes a importants gires de concerts tant a Europa com a Amèrica, entre les quals destaquen, a nivell estatal, el concurs nacional de Joventuts Musicals d’Espanya, el concurs Infanta Cristina, i el de la Fundació Yamaha, i a nivell internacional el “Kendall Taylor Beethoven Piano Prize”, el “Quilter Piano Competition”, el “Hopkinson Gold Medal & Sydney & Peggy Shimmin Piano Prize”, i també l’“International Tournement Competition” amb el LOM Piano Trio.

Ha enregistrat fragments pianístics de la seva pel·lícula “The food of love”, de Ventura Pons, i ha participat com a actor, en el paper de Mendelssohn, a la pel·lícula “Die Stille vor Bach”, de Pere Portabella.

Daniel Ligorio ha participat en l’enregistrament del concert per a piano i orquestra del mestre Joaquín Rodrigo per al segell Naxos, l’estrena internacional amb motiu del cinquanta aniversari de Joventuts Musicals d’Espanya del concert per a dos pianos i orquestra “Juventus” d’Antón García Abril, i l’enregistrament de la integral per a piano de Manuel de Falla i la integral dels trios de Joaquín Turina per a piano, violí i violoncel.




Salvador Brotons




El director i compositor Salvador Brotons va néixer a Barcelona el 1959. Ha escrit més de 100 obres majoritàriament orquestrals i de cambra, i ha guanyat més de quinze premis de composició, entre ells el Premio Orquesta Nacional de España (1977) per les seves Quatre peces per a cordes i el Premi Reina Sofia de Composició (1991) per la seva obra Virtus. Un bon nombre de les seves obres han estat editades i també enregistrades en diversos CDs tant a Europa com als EUA amb segells com EMI, Auvidis, Albany Records, Claves, RNE, Harmonia Mundi, etc. Actualment compagina la composició d’encàrrecs d’obres de tot gènere amb una intensa agenda com a director d'orquestra. És director titular de la Banda Municipal de Barcelona i de l’Orquestra Simfònica de Balears Ciutat de Palma.
Les composicions d’Igor Stravinsky (1882-1971) són d’una gran riquesa -contenen un munt d’estils: impressionisme, neoclassicisme, dodecatonisme, influència del jazz...- i extraordinàriament difícils de tocar. L’Orquestra Simfònica Sant Cugat s’ha llançat a assajar una de les principals obres del compositor rus, “Petrushka” (música de ballet), per tal de tocar-la l’any del seu vintè aniversari.

“Petrushka” és un dels tres grans ballets que va compondre Stravinsky (els altres dos són “L’ocell de foc” i “La consagració de la primavera). De “Petrushka” cal destacar una orquestració colorista, influència de l’impressionisme francès i de Rimskij-Korsakov, mestre de Stravinsky.

“Petrushka” serà interpretada el proper 19 de març al Teatre-Auditori Sant Cugat sota la batuta de Josep Ferré. Hi participarà també la Jove Orquestra Simfònica del Baix Llobregat.

En aquest mateix concert, l’Orquestra Simfònica Sant Cugat oferirà diverses peces d’autors contemporanis de Stravinsky: “Sentimental Sarabande” (Simple Symphony), de Benjamin Britten (1913-1976), “La tragenda” de “Le Villi”, de Giacomo Puccini (1858-1924), “Fanfàrria per a l’home corrent”, d’Aaron Copland (1900-1990) i “Hoe Down”, de “Rodeo”, també de Copland-, i una de W.A. Mozart (1756-1791) –compositor que Stravinsky admirava molt-, “Serenade Kv 361” en Si bemoll (per a instruments de vent).

D’altra part, el 21 de març l’Orquestra Simfònica Sant Cugat i la Jove Orquestra Simfònica del Baix Llobregat oferiran “Petrushka” al Teatre Joventut de L’Hospitalet.
La Biblioteca del Mil·lenari de Sant Cugat (Avinguda del Pla del Vinyet, 40, Sant Cugat del Vallès, www.biblioteca.santcugat.cat) acull, del 5 al 18 de març, l’exposició “20 anys d’història de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat”, que mostra, amb imatges i textos, la intensa trajectòria de dues dècades d’aquesta formació musical. L’exposició ha estat comissariada i dissenyada per Violeta Ferré. Bona part de les imatges són dels fotògrafs Mané Espinosa i Joan Llamas. El visitant hi troba la relació dels més de 500 concerts realitzats i els 37 “Diaris del concert” que l’Orquestra ha editat fins avui.

Després d’estar a la Biblioteca del Mil·lenari, la mostra tindrà caràcter itinerant. Es podrà veure, entre d’altres espais, al vestíbul del Teatre-Auditori Sant Cugat els dies de concert de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat.
El curs d’alta direcció d’ESADE (Escola Superior d’Administració i Direcció d’Empreses) ha incorporat enguany el tema de l’organització d’una orquestra simfònica. El passat mes de desembre el director de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, Josep Ferré, va explicar als integrants del curs d’alta direcció d’ESADE com funciona una orquestra simfònica, a partir de la seva experiència de 20 anys al capdavant de la formació simfònica santcugatenca. Ferré va pronunciar la conferència titulada “L’Orquestra simfònica, un treball d’equip”, que va anar acompanyada de la projecció de diversos elements àudio-visuals i va originar força qüestions entre els assistents, bona part dels quals van assistir també a un assaig de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat.

Algunes de les idees que Josep Ferré va exposar les sintetitzem tot seguit: “En una orquestra simfònica es visualitza molt bé el treball en equip. A l’assaig descobrim quin, de tots els elements que intervenen en l’execució d’una peça, correspon a cada músic: melodia, acompanyament rítmic, fons harmònic, etc.”; d’altra part, “l’actitud del músic d’orquestra és molt generosa perquè supedita la seva interpretació a l’objectiu del grup”; quant a l’organització del temps, “cal preparar molt bé cada assaig per tal de no fer perdre temps als músics i aconseguir que cada dia l’orquestra faci un petit pas endavant”; pel que fa a la selecció de personal, per la qual es van interessar els assistents a l’acte, Ferré va explicar que “quan cal cobrir una plaça, els qui toquen el mateix instrument són els qui proposen la persona que la pot cobrir; naturalment, volen estar al costat d’algú que toqui molt bé, i que sigui bon company”.

Després de la bona acollida d’aquesta sessió informativa, l’Orquestra Simfònica Sant Cugat s’està plantejant la possibilitat d’oferir a diferents col·lectius assistir a alguns assajos per tal de viure de ben a prop l’experiència i l’emoció de la preparació d’un concert.
El tradicional concert de valsos i danses que l’Orquestra Simfònica Sant Cugat ofereix pels volts de Nadal incorpora aquest any al repertori la “Rapsòdia de Nadal”, del popular compositor català Albert Guinovart. Aquesta obra inclou algunes de les més populars melodies del Nadal: “Les dotze van tocant”, “El desembre congelat”, “El noi de la mare” i “Fum, fum, fum”. Albert Guinovart és un músic integral: pianista de música clàssica i compositor de musicals d’èxit (“Mar i cel”, “Flor de nit”) i bandes sonores per a televisió (“Nissaga de poder”, “El cor de la ciutat”) i cinema (“El llarg hivern”, Premi Nacional de Música), de simfonies, música coral, de cambra i orquestracions diverses.

La majoria de les peces que interpretarà l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, dirigida per Josep Ferré, són de Johann Strauss júnior (Viena, 1825-1899), director d’orquestra i músic austríac que va continuar la línia compositiva del seu pare, Johann Strauss, creador del vals. A més, l’Orquestra també interpretarà un vals d’Eduard Strauss (1835-1916) (“Augensprache”; “El llenguatge dels ulls”), un de Joseph Strauss (1827-1870) (“Música de les esferes”) i el cinquè moviment (“Tempo di Polacca”) de la simfonia número 3, “La Polonesa” , de Piotr Ílitx Txaikovski (1840-1893).

Com és habitual en aquest concert, els músics de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat oferiran algunes bromes a la segona part, cosa que posarà de manifest que la música anomenada clàssica i l’humor no són incompatibles.

El concert tindrà lloc els dies 29 i 30 de desembre al Teatre-Auditori Sant Cugat. A més, també es realitzarà al Teatre Joventut de L’Hospitalet de Llobregat (18 de desembre), al Teatre Zorrilla de Badalona (20 de desemnbre), al Teatre Atrium de Viladecans (27 de desembre), al Poliesportiu de Lliçà d’Amunt (1 de gener), a l’Sport Hotel Village (Soldeu, Andorra) (2 de gener), al Teatre Municipal Cooperativa de Barberà del Vallès (3 de gener), al Teatre Fortuny de Reus (4 de gener) i al Teatre Kursaal de Manresa (10 de gener).

Propers concerts

Tri-tò Brass Ensemble

21 Octubre 2018
19:00 h - 20:00 h

Piano i orquestra de Xostakóvitx

2 Novembre 2018
21:00 h

Piano i orquestra de Xostakóvitx

4 Novembre 2018
19:00 h

Música antiga

10 Novembre 2018
12:00 h - 13:00 h
Segueix-nos