Homenatge a Joan Manén

Creada l’any 1990, l’OSSC ha realitzat més de 500 concerts
Feb.'20 El passat 16 de gener el Concert de Cambra es va dedicar a la figura del compositor i virtuós violinista català Joan Manén. Parlem amb Daniel Blanch, president de l'Associació Joan Manén, sobre la feina que fa i el repertori del concert.

El pianista Daniel Blanch és president de l' associació Joan Manén des de la seva creació, l'any 2010. L'hem entrevistat perquè ens expliqui la feina que fan des de l' associació per promoure el coneixement d'aquest compositor i virtuós català tan desconegut encara al nostre país. 

Daniel, ens pots fer una breu biografia personal? Quina és la teva trajectòria i com arribes a la presidència de l’ Associació Joan Manén?

La meva ha estat una evolució important. Des de molt petit vaig sentir una gran atracció pel piano i de jove tenia molt clar que volia dedicar-me a la música. Vaig fer tota la carrera amb Maria Canals a Barcelona i posteriorment vaig fer perfeccionament a Itàlia i França amb Maria Tipo i Brigitte Engerer. Després d’una etapa de treball intens, de molt perfeccionament i de concerts com a solista arreu, vaig obrir-me a la música de cambra tocant amb Kalina Macuta i posteriorment vaig descobrir de forma fortuïta la meva passió per la recerca i difusió de música de compositors catalans. Fou aleshores quan un grup de músics apassionats per la gran figura del violinista i compositor vam decidir crear l’associació.

Per què Joan Manén i per què calia crear una associació?
Joan Manén ha estat un dels principals músics catalans de la primera meitat del segle XX amb un reconeixement internacional tant com a violinista com compositor. Malgrat tot, quan vaig descobrir-lo ara farà uns 14 anys em vaig quedar sorprès que ningú me n’hagués parlat mai i que estigués completament oblidat. Aleshores vam sentir la necessitat de crear l’associació, una entitat amb la qual poguéssim difondre la seva obra i alhora canalitzar la recerca i difusió del seu fons musical, una part del qual es trobava molt dispers i perdut.

Per què la figura d’aquest compositor català va quedar oblidada? Quins són els factors clau?
Són diversos els factors. Un dels principals fou la personalitat megalòmana que desprenia com a artista. Era una persona amb un gran orgull i molt segura de si mateixa. Era molt exigent amb ell mateix i amb la gent que l’envoltava i sovint era difícil de tracte. Creiem que aquest pot haver estat un dels factors. El segon pot ser degut a que el seu estil musical, en essència post-romàntic i que bevia de la gran tradició musical centreeuropea, no va ser mai del tot ben acceptat aquí, especialment en una època, especialment durant els anys 60 i 70, en què les tendències musicals avantguardistes anaven dirigides cap una direcció completament oposada. A part, els catalans som especialistes en idolatrar i estar orgullosos dels quatre artistes que encapçalen la catalanitat cultural del nostre país, els de sempre. Som el país del “un”: un violoncel·lista, una pianista, un arquitecte, un pintor. La resta sembla que no han existit.

Creus que hi ha hagut una voluntat de deixar alguns personatges concrets en l’ostracisme?
En el cas de Manén és probable, ja que tots aquells que el van conèixer no van saber diferenciar la persona de la seva obra. Ha hagut de passar tota una generació de gent que el va conèixer per arribar a una nova etapa amb una generació nova que el valorem no per com era sinó pel que ha estat com a violinista i pel que és com a compositor, amb una obra que es manté viva i fresca cada vegada que s’interpreta.

Aviat farà deu anys de la creació de l’associació. Ens pots explicar una mica la feina feta en aquests anys i si heu trobat facilitats o entrebancs?
Hem fet molta feina, una tasca molt necessària que les institucions públiques no han fet ni fan com caldria. Nosaltres com a músics hem pres la iniciativa perquè creiem amb tot el gran patrimoni i ens apassiona el que fem. Al cap d’un parell d’anys de crear l’associació vam veure necessari desenvolupar un projecte molt més ampli de recuperació i difusió de patrimoni musical català en què Joan Manén fos la figura emblema del projecte. En els 10 anys que portem com a associació hem organitzat més de 60 concerts, hem produït 11 enregistraments, 2 documentals sobre el músic i hem donat suport a molts projectes dedicats a la música de compositors catalans. No ha estat un camí fàcil però la passió que sentim ha estat i és el motor, i la qualitat del nostre llegat musical és un tresor que quan ressorgeix omple de felicitat i plaer a tot aquell que s’hi apropa.

En la teva opinió, s’ha avançat en el reconeixement de la seva figura gràcies a la vostra feina en aquest temps?
Sí, poc a poc veiem que ja no és un complert desconegut com ho era fa 10 anys. Ara ens cal aconseguir la seva consolidació, que la seva música formi part de les programacions de concerts de forma natural com Toldrà, Mompou o Albéniz.

Aquest dissabte farem un concert – homenatge a Sant Cugat. Ens pots explicar el repertori i els motius perquè l’heu escollit?
Es tracta d’un concert plantejat no per difondre només la seva obra sinó per donar a conèixer la seva figura amb tota la seva amplitud; incloem obres del seu repertori habitual, obres pròpies, transcripcions i també estrenem les “Tres romances” del jove compositor Marc Migó, una obra que ens ha estat dedicada a Kalina Macuta i a mi, i que suposa un homenatge a Joan Manén en ocasió del seu aniversari.

Quines altres accions teniu previstes per aquest any?
Tenim plantejades moltíssimes activitats: concerts, conferències, edicions de partitures, reedició d’enregistraments històrics del violinista, exposicions i dues noves webs. 

Ens pots fer cinc cèntims de la vostra relació amb l’Orquestra Simfònica Sant Cugat? Des de quan us coneixeu i/o col·laboreu?
La nostra relació es va iniciar l’any 2016, quan l’Orquestra em va convidar per tocar la Rapsòdia Catalana per a piano i orquestra de Joan Manén. Des d’aleshores hem mantingut una estreta relació organitzant projectes plegats ja que compartim l’objectiu de posar en valor i difondre el nostre ric patrimoni musical.

Moltes gràcies per la vostra participació. 
Moltes gràcies a tu. 

Podeu consultar tota la programació de l'Any Manén a: http://www.joanmanen.cat/musics/PDF_AnyManen_Web.pdf

Fotografia: Mané Espinosa
Entrevista: Cristina Aymerich 
Miniatura: cedida