TASTETS D'HISTÒRIA

Nov.2020
Aquest mes la Flora Puntós ens transporta al 16 d'octubre de 1991, quan l'Orquestra va fer el seu primer concert al Palau de la Música Catalana interpretant La Clemenza di Tito, la darrera òpera de Mozart en versió concert. Te'n recordes?

La Clemenza di Tito (1791) de W.A. Mozart

Pensant en què podria escriure per aquesta ocasió, vaig transportar-me al passat anant a buscar l’arxiu on guardem la història de cada concert. Vaig agafar l’arxivador dels concerts núm. 14 i núm. 15 i en l’obrir-los vaig descobrir el programes de mà dels concerts de La Clemenza di Tito i, a més, de tota la documentació que es va fer servir per a gestionar en aquella època utilitzant les màquines d’escriure i l’ordinador Atari.

Doncs si, ara fa vint-i-nou anys, el 16 d’octubre de 1991, l’Orquestra de Cambra Sant Cugat va celebrar el seu primer concert al Palau de la Música Catalana interpretant l’òpera La Clemenza di Tito en versió concert. Aquell any 1991 es va anomenar Any Mozart, ja que se celebraven 200 anys de la mort de W. A. Mozart. L’Associació Amics de Mozart va ser l’entitat organitzadora del concert. Aquesta associació cada any, al voltant del 5 de desembre (data de la mort de Mozart) celebrava un concert.
laclemenzaditito 2

Possiblement, la pel·lícula Amadeus, (un film de 1984 dirigit per Milos Forman), que va arribar a les televisions de casa nostra uns any més tard, directament o indirectament va propiciar la iniciativa de commemorar els aniversaris dels compositors. Fins aleshores no s’havien celebrat els “anys” dels compositors realitzant concerts. Aquest any 2020 celebrem el 250 aniversari del naixement de Beethoven.

La Clemenza di Tito va ser la darrera òpera de Mozart. Va ser un encàrrec per la celebració de les Festes de la Coronació de l’Emperador Leopold II com a rei de Bohèmia i es va estrenar a Praga el 6 de setembre de 1791. Al cap de poc Mozart va morir.

Aquí podeu veure la carta que es va enviar als socis el dia 4 d’octubre de 1991 informant-los sobre el concert al Palau i indicant-los que podien anar a buscar les entrades amb descompte a Ràdio Sant Cugat.
laclemenzaditito 3

En el programa de mà del concert hi ha un escrit amb el títol Una mica d’història amb unes reflexions sobre el motiu de l’oblit durant anys d’aquesta òpera, signat pel president de l’Associació Amics de Mozart, que reprodueixo a continuació:

“A partir de la segona meitat del segle XIX, La Clemenza di Tito va anar desapareixent dels escenaris. Quan ara Mozart és escoltat amb més fervor, la seva darrera òpera, fins a mitjan segle XX, ha estat pràcticament desconeguda.

Donada la importància i la gran bellesa de l’obra, per què ha estat negligida? Hi ha qui diu que l’òpera es ressent de tres “causes” més o menys determinants:

La primera, perquè pertany a l’“òpera seria”, gènere caduc, que Mozart es va veure obligat a emprar, per encàrrec de la Cort.

La segona, perquè va ser composta “amb presses”, pel poc temps de què disposava el compositor.

La tercera, perquè Mozart, durant la composició, ja estava malalt de la malaltia que l’havia de dur a la tomba mesos més tard.

Tot i això, no creiem en absolut que calgui “justificar” o “defensar” La Clemenza di Tito, perquè ja es defensa sola en escoltar-la i admirar-la; convé en canvi veure l’abast i la justesa dels arguments que volen explicar l’oblit en què va caure aquesta obra.”
Extret del programa de mà escrit per en Josep Maria Bosch i Torrents

Els solistes que varen participar en el concert varen ser: Enriqueta Tarrés (soprano), Vitelia; Dalmau González (tenor), Tito; Montserrat Torroella (mezzo), Sesto; M. Àngels Sarroca (soprano), Servilia; Àngels Miró (soprano), Annio; i Enric Serra (baríton), Publio.

Els músics de l’Orquestra de Cambra Sant Cugat: Santi Aubert (concertino), Jordi Humet (violí), Anna Calvo (violí), Marta Garcia (violí), Josef Mezey (violí), Alex Garcia (violí), Joan Morera (violí), Albert Sarrias (violí), Samuel Castellanos (violí), Montserrat Vallvé (Viola), Susana F. Martorell (viola), Marta Sampere (viola), Adolfo Ruiz (violoncel), Susanne Spendlin (viloncel), Jonathan Camps (contrabaix), Joan Vaireda (flauta travessera), Teresa Díaz (flauta travessera), Philippe Vallet (oboè), Xavier Blanc (oboè), Francesc Puig (clarinet), Albert Gumí (corno di bassetto), Robert Garrigós (fagot), Josep Lluí López (trompeta), Alexandre Baiget (trompeta), Esteve Nabona (trompa), Marcel Mateu (trompa), Marc Cabero (percussió), Madrona Elias (clavicèmbal), Eloi Jover (mestre assistent) i Josep Ferré (director).

Aquell any Mozart es van realitzar molts concerts arreu, i el 25 d’octubre vàrem tenir la possibilitat de repetir-lo al Teatre de la Faràndula de Sabadell. Un concert organitzat per l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell. Per aquesta funció en el repartiment de solistes hi va haver uns canvis: Josep Maria Bosch (tenor), Tito i Rosa Nonell (soprano) Vitelia.

laclemenzaditito 5
Sant Cugat del Vallès, 8 de novembre de 2020